Σε εξέλιξη βρίσκεται αυτές τις μέρες στην Αθήνα το μεγάλο Διεθνές Συνέδριο Ορθόδοξης Θεολογίας που πραγματοποιείται στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο ανά σχεδόν 50 χρόνια. Το Συνέδριο διοργανώνεται από τη Θεολογική Σχολή, υπό την αιγίδα της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με θέμα «Η Ορθόδοξη Θεολογία στον 21ο αιώνα. Προκλήσεις και προοπτικές». Εντάσσεται στη σειρά των Διεθνών Θεολογικών Συνεδρίων που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα κατά τον 20ό αιώνα – το 1936 και το 1976 – και στοχεύει στην ανάδειξη, στη διερεύνηση και στη συμβολή των συμμετεχόντων στα καίρια ζητήματα που απασχολούν την Ορθόδοξη Θεολογία διεθνώς. Η τελετή έναρξης του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου Α΄ και του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Β’.
Προσφώνηση απηύθυνε ο πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής Γεράσιμος Σιάσος, ο οποίος τόνισε πως η Εκκλησία και το Πανεπιστήμιο Αθηνών υπήρξαν από τους βασικούς πυλώνες της συγκρότησης του ελληνικού κράτους, συντελώντας καθοριστικά στη διαμόρφωση της ελληνοχριστιανικής ταυτότητάς του τον 19ο αιώνα καθώς και στην εξέλιξη της θεολογικής σκέψης στον ορθόδοξο κόσμο. «Η δημιουργία δε της Θεολογικής Σχολής κατά την ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών το 1837, ως της πρώτης Θεολογικής Σχολής πανεπιστημιακού επιπέδου σε όλη την Ορθοδοξία, αποτέλεσε τον καταλύτη για τις στενές σχέσεις ανάμεσα στην Εκκλησία της Ελλάδος και στο ίδρυμά μας», σημείωσε ο κ. Σιάσος, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στο πολυσχιδές έργο της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ, η οποία στηρίζει παντοιοτρόπως την Ορθοδοξία. «Το Πανεπιστήμιο Αθηνών, σταθερά προσηλωμένο στην αποστολή του ως γέφυρας μεταξύ παράδοσης και καινοτομίας, αναδεικνύει μέσα από αυτή τη διοργάνωση την επιτακτική ανάγκη για επανεξέταση του ρόλου της Ορθόδοξης Θεολογίας σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία», είπε μεταξύ άλλων.
Από την πλευρά του ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος ανέφερε στην ομιλία του πως «η σχέση της Θεολογίας με το σήμερα έχει διττό χαρακτήρα. Η Θεολογία μπορεί να αποκρίνεται στα ερωτήματα που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο».