Λιθογραφίες Νταλί ξεχασμένες σε γκαράζ

Ο σουρεαλισμός συνάντησε τον σουρεαλιστή του. Αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος της ιστορίας που εκτυλίχθηκε σε ένα γκαράζ του Μέιφεαρ. Η ιστορία έχει ως εξής: ένας εκτιμητής οίκου δημοπρασιών κλήθηκε από τον ιδιοκτήτη ενός σπιτιού στο Λονδίνο για να εκτιμήσει ορισμένες αντίκες. Οταν κατέβηκαν στο γκαράζ το έμπειρο μάτι του ειδικού εντόπισε ξεχασμένες εδώ και 50 χρόνια δέκα λιθογραφίες του εκ των πλέον δημοφιλών εκπροσώπων του σουρεαλισμού, του Σαλβαντόρ Νταλί. Και στις 30 Σεπτεμβρίου πρόκειται να τις δημοπρατήσει από τον οίκο Hansons. Ο ιδιοκτήτης του σπιτιού είχε αγοράσει τις λιθογραφίες περίπου 650 δολάρια από μια γκαλερί του Λονδίνου που έκλεινε τη δεκαετία του 1970. Η εκτίμηση κυμαίνεται μεταξύ 400 με 650 δολάρια για την καθεμία, σαφώς πολύ πιο χαμηλή από το ρεκόρ δημοπρασίας για λιθογραφία του συγκεκριμένου καλλιτέχνη, το οποίο διαμορφώθηκε πέρυσι τον Μάρτιο στη Γαλλία στα 56.000 δολάρια.

1,4 εκατ. για έναν αμφίβολο Ρέμπραντ

Κι εκεί που όλοι πίστευαν πως είχε στερέψει η αγορά από πορτρέτα του Ρέμπραντ που βρίσκονται στα χέρια ιδιωτών μετά την περυσινή δημοπρασία του οίκου Christie’s, ένα μυστηριώδες ανυπόγραφο πορτρέτο στο ύφος του ολλανδού ζωγράφου εμφανίστηκε πρόσφατα σε μια σοφίτα στο Κάμντεν του Μέιν και βγήκε σε δημοπρασία από τον οίκο δημοπρασιών Thomaston Place με εκτίμηση μεταξύ 10.000 και 15.000 δολαρίων. Το αμφιβόλου ταυτότητας έργο, ωστόσο, αγοράστηκε εντέλει από ιδιώτη συλλέκτη στη Βρετανία προς 1,4 εκατ. δολάρια. Η ελαιογραφία σε άριστη κατάσταση απεικονίζει μια έφηβη να φορά ένα αυστηρό μαύρο φόρεμα με ένα χαριτωμένο λευκό γιακά και λευκό καπέλο, σε απλό φόντο. Το έργο αν και ειδικά ως προς τη διαχείριση του φωτός παραπέμπει στο ύφος του Ρέμπραντ, θεωρείται ότι σχετίζεται με τον κύκλο του, καθώς χρονολογείται περί το 1630, μια εποχή που ο κορυφαίος ζωγράφος επέβλεπε τις αναθέσεις πορτρέτων ως επικεφαλής του εργαστηρίου ενός εμπόρου τέχνης. Η ετικέτα στο πίσω μέρος του, από τη δεκαετία του 1970 οπότε και είχε δανειστεί προς έκθεση στο Μουσείο της Φιλαδέλφεια, που το χαρακτηρίζει ως έργο Ρέμπραντ δεν αρκεί για να πιστοποιήσει την αυθεντικότητά του.