Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας θρηνεί την απώλεια μιας εμβληματικής προσωπικότητας.
Η παροικία μας, η Κύπρος αλλά και ο κόσμος της τέχνης και κυρίως του ελληνικού κινηματογράφου είναι φτωχότεροι.
Ο Παναγιώτης Γιαννούδης που διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου στην Αυστραλία «έφυγε» την Τρίτη για το αιώνιο ταξίδι σε ηλικία 89 ετών.
Την θλιβερή είδηση επιβεβαίωσε στον «Νέο Κόσμο» η κόρη του, Marilyn Yiannoudes.
«Είμαστε όλοι σε σοκ. Αδυνατούμε να το πιστέψουμε» μας είπε απαρηγόρητη. Απαρηγόρητοι και όλοι οι συγγενείς και φίλοι του.
Η είδηση του θανάτου μάς ξάφνιασε και στον «Νέο Κόσμο». Πρόσφατα μας τηλεφώνησε ο Παναγιώτης Γιαννούδης για να μας πει ότι τελείωσε και το δεύτερο βιβλίο του και θα μας έγραψε ένα άρθρο.
Έγραφε συχνά στον «Νέο Κόσμο». Για τον ελληνικό κινηματογράφο, για τους καλλιτέχνες που γνώρισε αλλά και για την Κύπρο.
Εξάλλου, αφιέρωσε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του για την δικαίωση του Κυπριακού αγώνα και είχε προσωπικές και στενές σχέσεις με όλους του πρωταγωνιστές του, με πρώτο και καλύτερο τον Μακάριο για τον οποίο έκανε ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ.
Υπήρξε πρόεδρος της Κυπριακής Κοινότητας Μελβούρνης, της Ομοσπονδίας Κυπριακών Κοινοτήτων της ΣΕΚΑ και υπηρέτησε ως Παναυστραλιανός πρόεδρος της ΑΧΕΠΑ. Επίσης, υπηρέτησε πολλούς άλλους παροικιακούς οργανισμούς.
Όπως είπε πολλές φορές στον «Νέο Κόσμο», ο ελληνικός κινηματογράφος στην Αυστραλία διαδραμάτισε σημαντικό κοινωνικό και εκπολιτιστικό ρόλο στην ελληνική παροικία. Υπήρξε η εβδομαδιαία κοινωνική συγκέντρωση των Ελλήνων, (ειδικά των νεοφερμένων) που δημιούργησε μακρόχρονες φιλίες και σε πολλές περιπτώσεις η φιλία αυτή κατέληγε σε γάμο.
Και αυτό, σε ένα μεγάλο βαθμό, οφείλεται στον Παναγιώτη Γιαννούδη.
«Ο ελληνικός κινηματογράφος υπήρξε ο συνδετικός κρίκος των μεταναστών με την πατρίδα, τη γλώσσα και τον πολιτισμό. Από τις αρχές του 1960 μέχρι τα μέσα του 1980 οι κινηματογράφοι πρόβαλλαν ελληνικά επίκαιρα διαρκείας 10 λεπτών τα οποία έστελνε η ελληνική κυβέρνηση στην Αυστραλία.
Τα επίκαιρα που προβάλλονταν πριν από τις κυρίως ταινίες παρουσίαζαν πολιτικά, κοινωνικά, πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα. Όμως, τα επίκαιρα υπήρξαν θέμα φιλονικίας με την δικτατορική Χούντα όπου οι θεατές δεν ήθελαν να παρακολουθούν την πολιτική προπαγάνδα των δικτατόρων. Οι επιχειρηματίες δεν είχαν άλλη επιλογή από το να τα προβάλλουν μετά από απαίτηση των εδώ διπλωματικών αρχών, με την απειλή να σταματήσουν την εξαγωγή ελληνικών ταινιών στην Αυστραλία», μας έλεγε ο Παναγιώτης Γιαννούδης και πρόσθετε:
Ο ελληνικός κινηματογράφος συνέβαλε στην οικονομική βοήθεια πολλών οργανισμών και κοινοτήτων τόσο στις μεγάλες πόλεις, όσο και στα περισσότερα χωριά όπου οι Ελληνικές Κοινότητες έκτισαν εκκλησίες και εκκλησιαστικά χολ. Οι ελληνικές ταινίες προβάλλονταν σε όλη την επικράτεια της Αυστραλίας, στην Τασμανία και τη Νέα Ζηλανδία και όπου υπήρχαν Έλληνες.
Πριν λίγα χρόνια, η Ζωή Θωμαϊδου έγραφε στον «Νέο Κόσμο»:
«Κάποιοι “παλιοί” γνωρίζουν από πρώτο χέρι ότι η ίδια η παρουσία του ελληνικού κινηματογράφου στους Αντίποδες κρύβει από μόνη της μια συναρπαστική ιστορία. Και ένας από τους πλέον αρμόδιους να την αφηγηθεί είναι ο Παναγιώτης Γιαννούδης, η συμβολή του οποίου υπήρξε καθοριστική για την έναρξη επαγγελματικής προβολής ταινιών από την Ελλάδα στη νέα πατρίδα.
Γι’ αυτό και η μικρή αναδρομή που ακολουθεί βασίζεται στην παρουσίαση του κ. Γιαννούδη στο Ελληνικό Κέντρο Μελβούρνης στο πλαίσιο σειράς σεμιναρίων για τα Αρχεία Δαρδάλη.
Ο Παναγιώτης Γιαννούδης γεννήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου του 1935 στο πανέμορφο χωριό Βουνί της Λεμεσού στην Κύπρο.
Τελείωσε στο Βουνί το δημοτικό και στη Λεμεσό το γυμνάσιο. Υπήρξε επίσης αθλητής (δρομέας) τόσο στην Κύπρο όσο και στην Αυστραλία. Μάλιστα έτρεξε για αθλητικά σωματεία και στη Μελβούρνη.
Ο Παναγιώτης Γιαννούδης μετανάστευσε στην Αυστραλία το 1956. Συγκεκριμένα έφτασε εδώ στις 8 Ιουλίου του 1956. Εργαζόταν σε διάφορους ρόλους στην κινηματογραφική βιομηχανία από όταν ακόμη βρισκόταν στην Κύπρο. Φτάνοντας στην Αυστραλία είχε ήδη επαφές με ανθρώπους του χώρου και ανέλαβε θέση αντιπροσώπου της γνωστής ελληνικής εταιρείας κινηματογραφικών παραγωγών Φίνος Φιλμ.
Εργάστηκε επίσης ως βοηθός μηχανικός προβολής στους κινηματογράφους της Μελβούρνης Plaza Theatre, Padua Theatre κ.α.
Λίγο μετά, το 1958, ίδρυσε στη Μελβούρνη την εταιρεία Cosmopolitan Motion Pictures μαζί με τους Στάθη Ραφτόπουλο και Ανδρέα Παπαδόπουλο. Το τρίο σε συνεργασία με τον Χρήστο Λούη από το Σίδνεϊ έμελλε να διαμορφώσει την πορεία του ελληνικού σινεμά στη χώρα, φέρνοντας μεταξύ 1958 και 1982, συνολικά 1.144 ελληνικές ταινίες και δεκάδες διεθνείς παραγωγές.
Η εταιρία εξέδωσε και το πρώτο κινηματογραφικό περιοδικό με τίτλο “Ο κινηματογραφικός Αστήρ”, που διατιθόταν δωρεάν στο κοινό.
Παράλληλα, στην Cosmopolitan Motion Pictures ανήκουν τα εύσημα για τις περιοδείες μεγάλων Ελλήνων ηθοποιών της εποχής στη χώρα με θεατρικές παραστάσεις, μεταξύ αυτών ο Κώστας Χατζηχρήστος, ο Ντίνος Ηλιόπουλος και ο Νίκος Ξανθόπουλος, αλλά και άλλων καλλιτεχνών όπως η Μαρινέλλα και ο Μίκης Θεοδωράκης.
Πέρα από την ειδικότητά του τον κινηματογράφο, υπήρξε ενεργό μέλος της κοινότητας προσφέροντας στην ομογένεια μέσα από διάφορους ρόλους, ενώ το 2013 τιμήθηκε με το Μετάλλιο ΟΑΜ.
Ο… δια βίου σινεφίλ εξέδωσε το 2010 το βιβλίο “Με τον Ελληνικό Κινηματογράφο στην Αυστραλία – Πίσω από τις προβολές”, (ελληνικά και αγγλικά) ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και το δεύτερο βιβλίο του.
Η επιλογή των ταινιών ήταν υπόθεση ρουτίνας για τους συνεταίρους της Cosmopolitan Motion Pictures, χάρη στην εδραιωμένη συνεργασία τους με τη Φίνος Φιλμ και τις εταιρείες Καραγιάννης Καρατζόπουλος, Δαμασκηνός Μιχαηλίδης, Κλακ Φιλμς, Φοίνιξ Φιλμς, Αδελφοί Κυριακόπουλοι, Νίκος Αβραμέας και Νόβακ Φιλμς.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 η Cosmopolitan Motion Pictures λειτουργούσε έντεκα ελληνικούς κινηματογράφους στη Μελβούρνη και άλλους στην Αδελαϊδα και την επαρχία».
Ο θάνατος του Παναγιώτη Γιαννούδη αφήνει ένα μεγάλο κενό. Όχι μόνο στην λατρευτή του οικογένεια αλλά στην ευρύτερη παροικία.
The post Ο θάνατος του Παναγιώτη Γιαννούδη αφήνει ένα μεγάλο κενό στην παροικία μας appeared first on ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ.