Αλλαγές από σήμερα για τους δικαιούχους του ΓεΣΥ – Με barcode η εξυπηρέτηση στα φαρμακεία – Νέα κατηγορία χρόνιων ασθενών – Σε ισχύ για ένα χρόνο τα παραπεμπτικά για εργαστηριακές εξετάσεις
Η 27η Μαρτίου 2026 σηματοδοτεί νέες αλλαγές αλλά και διευκολύνσεις σε ασθενείς του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ). Δύο από αυτές αφορούν όλους τους δικαιούχους του συστήματος ενώ η άλλη αφορά μία νέα κατηγορία χρόνιων ασθενών.
Και με… barcode από σήμερα η εκτέλεση συνταγών στα φαρμακεία
Από τα μεσάνυκτα της Πέμπτης το σύστημα του ΓεΣΥ αναβαθμίστηκε έτσι ώστε από σήμερα οι δικαιούχοι του να μπορούν να προμηθευτούν φάρμακα, χωρίς να πρέπει να επιδείξουν στο φαρμακείο τα προσωπικά τους στοιχεία. Αυτό θα γίνεται με την επίδειξη γραμμικού κώδικα, του γνωστού μας ως barcode, ηλεκτρονικά.
«Ο γραμμικός κώδικας ήταν ήδη διαθέσιμος στις γραπτές συνταγές. Τώρα πλέον είναι διαθέσιμος και ηλεκτρονικά σε όσους έχουν λογαριασμό στην Πύλη Δικαιούχων του ΓεΣΥ. Στην ενότητα με τις «Διαθέσιμες Παραπομπές», εάν έχουμε σε ισχύ συνταγή, υπάρχει ένα εικονίδιο με τον γραμμικό κώδικα, τον «πατάμε», ανοίγει και τον δείχνουμε στον/η φαρμακοποιό για να μπορεί να τον σαρώνει και να εκτελεί άμεσα τη συνταγή. Ως εκ τούτου ο πολίτης δε θα είναι αναγκασμένος ούτε να λέει φωνακτά τα στοιχεία του αλλά ούτε και να επιδεικνύει την ταυτότητα του», ανέφερε στη Cyprus Times η Προϊστάμενη Υπηρεσίας Πληροφορικής του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας Δρ Αντωνία Χατζηχάννα.
Όσον αφορά τα εξαρτώμενα τέκνα διευκρινίζεται ότι δε χρειάζεται ο γονέας ή κηδεμόνας του να κάνει κάτι επιπλέον, εκτός από το να συνδέσει τον δικό του λογαριασμό. Απευθείας θα αποκτήσει πρόσβαση και στα αρχεία των παιδιών του, όπως εξήγησε.
Ερωτηθείσα τι γίνεται με αυτούς που δεν έχουν πρόσβαση στην Πύλη Δικαιούχων, η κυρία Χατζηχάννα απάντησε ότι θα ακολουθούν τη διαδικασία που έκαναν και προηγουμένως. «Αρχικά να πούμε ότι αν κάποιος επιθυμεί να αποκτήσει πρόσβαση, η διαδικασία είναι εύκολη και μπορεί να ακολουθήσει τις οδηγίες που έχουμε στην ιστοσελίδα μας για να το πράξει. Ή ακόμη μπορούν να καλέσουν στο Κέντρο Εξυπηρέτησης, στον τηλεφωνικό αριθμό 17000 για να τους καθοδηγήσουν. Εάν όμως δε θέλουν δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Εξάλλου αυτός ο γραμμικός κώδικας δε διαγράφει την προηγούμενη διαδικασία. Είναι ένα επιπλέον εργαλείο που δεν αλλάζει την εκτέλεση των συνταγών εάν δεν το επιθυμείς».
Στόχος με αυτό, όπως πρόσθεσε, είναι να ενισχυθεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων. «Πρόκειται για έναν ακόμη μέτρο/λειτουργία που θέτει σε εφαρμογή ο ΟΑΥ έτσι ώστε οι δικαιούχοι να μην πρέπει να πουν φωνακτά τα προσωπικά τους στοιχεία ή να επιδείξουν την ταυτότητα τους».
Κληθείσα να σχολιάσει εάν αυτή η νέα λειτουργία μπορεί να επηρεάσει το σύστημα του ΓεΣΥ και να φέρει καθυστερήσεις ή προβλήματα στην ιστοσελίδα, η κυρία Χατζηχάννα εκτίμησε ότι αυτό θεωρείται απόμακρο, αν και υπεύθυνη για να εντοπίσει ένα τέτοιο πρόβλημα είναι ανάδοχος εταιρεία η οποία κρατά τα «κλειδιά» του συστήματος. «Δεν έχουμε μία τέτοια ενημέρωση. Ωστόσο, αξίζει να πούμε, ότι η αναβάθμιση που έγινε ψες στο σύστημα είναι μικρές τεχνικά αλλαγές, αρά δεν αναμένουμε να επηρεαστεί η απόδοση και η σταθερότητα του συστήματος λόγω των νέων λειτουργιών».
Χρονική επέκταση παραπεμπτικών
Η δεύτερη αλλαγή που τίθεται σε εφαρμογή από σήμερα και αφορά όλους τους δικαιούχους του ΓεΣΥ και παράλληλα διευκολύνει αρκετά την κατηγορία των χρόνιων ασθενών είναι η επέκταση ισχύος των παραπεμπτικών για εργαστηριακές εξετάσεις.
«Μέχρι σήμερα το παραπεμπτικό για εργαστηριακές εξετάσεις είχε ισχύ μέχρι έξι μήνες από την ημερομηνία έκδοσης του ενώ τώρα επεκτείνεται στον έναν χρόνο. Η αλλαγή αυτή θα διευκολύνει αρκετά τους χρόνιους ασθενείς, οι οποίοι μπορεί να πρέπει να επισκεφθούν τον γιατρό τους μετά από οκτώ ή δώδεκα μήνες από τότε που τους είχαν γραφτεί οι αναλύσεις και μέχρι τότε το παραπεμπτικό τους έληγε. Με τη χρονική επέκταση εκτιμώ ότι αρκετά από αυτά τα προβλήματα θα διορθωθούν», ανέφερε η κυρία Χατζηχάννα.
Νέο μητρώο χρόνιων ασθενών
Στο μεταξύ, από σήμερα δημιουργείται και νέο μητρώο χρόνιων ασθενών. Πρόκειται για τα άτομα με πολλαπλή σκλήρυνση προχωρά.
«Υπό συγκεκριμένες διαγνώσεις το σύστημα πληροφορικής του Οργανισμού θα καταχωρεί αυτόματα τους δικαιούχους ασθενείς με πολλαπλή σκλήρυνση σε αυτό το μητρώο. Όταν γίνει αυτό ο ασθενής θα μπορεί να επισκεφθεί τον νευρολόγο του, την ειδικότητα δηλαδή που παρακολουθεί αυτούς τους ασθενείς, χωρίς παραπεμπτικό. Δε θα χρειάζεται πλέον να λαμβάνει παραπεμπτικό από τον προσωπικό του ιατρό. Κάτι παρόμοιο που έγινε και με τους καρκινοπαθείς. Στόχος είναι με αυτό το μέτρο να υπάρξει μείωση στις καθυστερήσεις που μπορεί να είχαν παρατηρηθεί προηγουμένως».
Για ένταξη σε αυτό το μητρώο θα πρέπει στο ιστορικό του ασθενή να υπάρχουν τουλάχιστον δύο καταχωρημένες επισκέψεις σε νευρολόγο με σχετική διάγνωση.
Συνεπάγεται ότι ο ασθενής θα καταβάλλει, μόνο €6 ως συμπληρωμή αντί €25 που κατέβαλλε στην περίπτωση επισκέψεων χωρίς παραπομπή.
Το άρθρο Παράταση ισχύος παραπεμπτικών, νέα κατηγορία χρόνιων ασθενών και… με barcode στα φαρμακεία εμφανίστηκε πρώτα στο Cyprus Times.

